Experts in beveiliging en en toegangsverlening

Copyright

Alle rechten zijn voorbehouden. Niets van de op deze website gepubliceerde gegevens mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand en/of openbaar worden gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of enige andere manier, zonder uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van E.B.T.C. BV. Ook het gebruik van merk- en productnamen van E.B.T.C. in op zoekmachines gerichte teksten is niet toegestaan.

E.B.T.C. BV hanteert een actief en strikt beleid in de controle van ongevraagde verveelvoudiging of misbruik van materialen en teksten van haar website en zal bij overtreding altijd juridische stappen nemen.

Contact

Openingstijden

Wij zijn geopend van maandag t/m vrijdag.
Voor afspraken buiten kantoortijden verzoeken wij u een afspraak te maken.
  • Maandag

    8.30 - 17.30 uur

  • Dinsdag

    8.30 - 17.30 uur

  • Woensdag

    8.30 - 17.30 uur

  • Donderdag

    8.30 - 17.30 uur

  • Vrijdag

    8.30 - 17.30 uur

  • Zaterdag

    Gesloten

  • Zondag

    Gesloten

Maak een afspraak

U bent van harte welkom

+31 (0)58 845 71 00
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Storingen

Heeft u al gekeken of uw vraag ook bij de FAQ staat? Hierin hebben wij de meest gestelde vragen opgesteld per productgroep.
 
In het geval van een storing kunt u ons bereiken op:
+31 (0)58 845 71 00
Buiten werktijden vragen wij u de voicemail in te spreken, dan neemt één van onze supportmedewerkers spoedig contact met u op.
 
Of stuur onze supportafdeling een e-mail:
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Neem alvast een kijkje in ons pand


E.B.T.C. BV

Ceresweg 20A
8938BG Leeuwarden
058 845 71 00
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

53.1931,5.85366

FAQ

Veel gestelde vragen

Hier vindt u de meeste antwoorden per productcategorie. Mocht u toch nog een andere vraag hebben, aarzel dan niet contact met ons op te nemen.

Tourniquets

  • Wat is een tourniquet

    Een tourniquet is een twee-, drie- of vierarmig draaihek (ook wel draaitrommel genoemd) dat wordt geplaatst voor de toegangscontrole of geleiding van personen.

    Tourniquets worden gebruikt voor de toegangscontrole bij gebouwen, bedrijven, zwembaden, recreatieparken, sommige kermis- attracties en fitnesscentra. Door montage van een kaartlezer (toegangscontole) tegen de tourniquet wordt alleen toegang verleend aan personen die over een geldig pasje beschikken. Het binnenwerk van de tourniquet is voorzien van elektromagneten, waardoor de blokkering wordt opgeheven als een geldig pasje wordt gebruikt. Er zijn zowel lage tourniquets (billentikkers) als manshoge uitvoeringen (draaitrommels, deze worden bijvoorbeeld gebruikt bij de entree van voetbalstadions). Ook zijn er draaideuren in gebruik als tourniquet met name bij bedrijfsgebouwen om het personeel met pasje toegang tot het gebouw te verschaffen.

    Tegelijk met het zorg dragen voor dergelijk eenrichtingsverkeer, kan middels een tourniquet ook het aantal personen worden geteld dat de tourniquets passeert, zoals gebeurt in attractieparken (bijvoorbeeld Villa Volta in de Efteling). De telling kan ook worden gerealiseerd door een 2-richtingstourniquet, al dan niet voorzien van kaartlezers.

    Hoewel 'tourniquet' een Frans woord voor draaikruis of draaihek is, wordt het gebruikt als algemene aanduiding voor diverse poortjes die gebruikt worden voor de toegangscontrole van personen, waaronder diverse nieuwe designsystemen met schuifdeuren. 

    Ook zijn er tourniquets waarbij geen pasje hoeft te worden gebruikt bijvoorbeeld in supermarkten waarbij men door een hekje moet. Dit noemen wij een supermarktpoortje, deze is zowel mechanisch als elektrisch verkrijgbaar.

    Voor mensen met rolstoel of kinderwagen is er vaak in de directe omgeving een extra brede doorgang. Dit noemen wij een MIVA poort, wat staat voor MinderValide poort.

  • De tourniquet doet niks meer

    Wanneer uw tourniquet het niet doet, adviseren wij u de tourniquet eerst van de stroom te halen en er daarna weer aan te zetten. Op deze manier voert u een reset uit van de tourniquet. Kijk ook goed wát het niet doet; is het de aansturing of is het de tourniquet zelf? U kunt dit simpel testen door een bruggetje op de sturing te zetten. Komt u er niet uit, dan kunt u ons gerust mailen of bellen.

  • Een onderdeel van de tourniquet is stuk, wat nu?

    Via ons storingsformulier kunt u de storing doorgeven, u kunt hier tevens een foto uploaden. Zo krjigen wij heel snel een beeld van de situatie.

  • Welke aansluiting moet ik hebben voor het aansluiten van toegangscontrole?

    Onze monteurs geven tijdens de montage aan waar de toegangscontrole op dient te komen en laten een handleiding achter. Het is afhankelijk van het type tourniquet, welke aansluitingen u nodig bent. Komt u er niet uit, dan kunt u altijd contact opnemen met onze Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

  • Welke aansluiting moet ik hebben voor het brandcontact?

    Dit is afhankelijk van het type tourniquet. Onze monteurs geven tijdens de montage aan waar het brandcontact op dient te komen en laten tevens een handleiding achter. Komt u er niet uit, dan kunt u altijd contact opnemen met onze Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

  • Waar kan ik de afmetingen vinden van een tourniquet?

    U vindt de afmetingen bij de tourniquet zelf; u kunt hiervoor de tekening downloaden. Kunt u geen tekening downloaden, dan vragen wij u ons Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. te sturen.

  • Kan ik onderhoud inplannen?

    Als u niet beschikt over een onderhoudscontract, maar wel onderhoud wil laten uitvoeren, dan is dit mogelijk. Hiervoor hoeft u ons alleen maar te bellen en wij zullen het onderhoud inplannen. Na het onderhoud houden wij u op de hoogte van wat onze monteurs gedaan hebben.

  • IP- klasses

    Vaak krijgen wij de vraag over verschillende IP klasses. Daarom hebben wij een duidelijk overzicht gemaakt over de verschillende IP klasses op een rijtje:

    Een IP klasse is een tweecijferige aanduiding. Het eerste cijfer (minimaal 0 maximaal 6) informeert over de bescherming tegen aanraking van stroom voerende onderdelen en het binnendringen van voorwerpen en stof. Het tweede cijfer (minimaal 0, maximaal 8) informeert over de bescherming tegen het binnendringen van water.

    IP23 is regenwaterdicht
    IP44 is spatwaterdicht
    IP54 is stofdicht en kan tegen een plensbui
    IP55 is spuitwaterdicht
    IP65 is stofdicht en kan tegen waterstralen
    IP66 is waterdicht en is stofbestendig
    IP67 is waterdicht en stofdicht
    IP68 is het meest beschermd van alle IP waarden
    IP68 is drukwaterdicht en stofdicht



Slagbomen

  • De slagboom doet niks meer

    Wanneer de slagboom niks meer doet, vragen wij u de slagboom eerst uit en daarna weer aan te zetten. Dit kunt u doen door de slagboom een paar seconden van de stroom te halen en er daarna weer op te zetten. Ook kunt u kijken of de LED-lampen op de besturing of de LED-indicator op de buitenkant van de slagboom branden. Komt u er niet uit, dan vragen wij u contact op te nemen met onze Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

  • De slagboom sluit niet meer

    Negen van de tien heeft dit te maken met de beveiliging. Wanneer de beveiliging niet in orde is, dan mag de slagboom niet dichtgaan. Controleer of u detectielussen of draadloze fotocellen als beveilging heeft. In het geval van draadloze fotocellen kunt u het beste de batterijen vervangen of de fotocellen schoonmaken. Bij een probleem met een detectielus kunt u het beste onze Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. raadplegen.

  • Kan ik ook onderdelen los bestellen?

    Dat hangt er vanaf welk onderdeel u nodig heeft. U kunt hiervoor het beste onze Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. een mail sturen (tip: voeg foto's bij ter verduidelijking).

  • Hoe weet ik wat geregeld moet zijn als jullie een slagboom komen plaatsen?

    Voor het monteren van een slagboom dient een aantal zaken geregeld te zijn. Wij leveren hiervoor altijd een tekening waarin exact staat wat u dient voor te bereiden, voordat de monteurs bij u op locatie komen. Heeft u nog niks ontvangen, vraag het de verkoper dan nog even; deze zorgt dat u snel en duidelijk antwoord krijgt.

  • Hoe groot is de fundatie van een slagboom?

    Dit hangt van het type slagboom af, maar voor vele soorten hebben wij een standaard fundatie beschikbaar. U kunt de tekening vinden onder de producten; hierin staat ook aangegeven welke fundatie bij welke slagoom hoort. 

  • IP-klasses

    Vaak krijgen wij de vraag over verschillende IP klasses. Daarom hebben wij een duidelijk overzicht gemaakt over de verschillende IP klasses op een rijtje:

    Een IP klasse is een tweecijferige aanduiding. Het eerste cijfer (minimaal 0 maximaal 6) informeert over de bescherming tegen aanraking van stroom voerende onderdelen en het binnendringen van voorwerpen en stof. Het tweede cijfer (minimaal 0, maximaal 8) informeert over de bescherming tegen het binnendringen van water.

    IP23 is regenwaterdicht
    IP44 is spatwaterdicht
    IP54 is stofdicht en kan tegen een plensbui
    IP55 is spuitwaterdicht
    IP65 is stofdicht en kan tegen waterstralen
    IP66 is waterdicht en is stofbestendig
    IP67 is waterdicht en stofdicht
    IP68 is het meest beschermd van alle IP waarden
    IP68 is drukwaterdicht en stofdicht



Toegangscontrole

  • Ik ben een beginner, zijn hier instructies voor?

    Speciaal voor beginners hebben wij een document gemaakt om het systeem zo snel mogelijk te leren kennen. Natuurlijk bij meer vragen kunt u terecht bij onze support afdeling. 

  • Waar kan ik de software downloaden?

    Voor de software van Paxton kunt u de volgende link gebruiken 'Download' (Nieuwste versie).

  • Wat is het verschil tussen een bedraad systeem en een stand-alone systeem?

    Het verschil tussen een bedraad systeem en een stand-alone systeem is, dat u bij een bedraad systeem via de software gebeurtenissen, statussen etc. kunt bijhouden. Voor een stand-alone systeem geldt dat u alleen de kaarten toevoegt en verwijdert via een schaduwkaart. In dit geval worden geen gebeurtenissen bijgehouden.

  • Kunnen jullie ons systeem opnieuw in bedrijf stellen?

    Dit is mogelijk. Neem hiervoor contact op met onze Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

  • Zijn de updates gratis?

    Ja, de updates van Paxton zijn gratis, maar worden niet automatisch uitgevoerd; dit dient u zelf te doen. U kunt het beste de nieuwste software downloaden en de handleiding goed door te lezen vóórdat u een update uitvoert.

    Het is ook mogelijk om dit door onze support uit te laten voeren. Hiervoor kunt u het beste contact met ons opnemen.

  • Hoe voeg ik een gebruiker toe?

    Klik hier voor het downloaden van de handleiding om te zien hoe u een gebruiker toevoegt.

  • Ik ben mijn inloggegevens kwijt, wat nu?

    Als u bij ons een Paxtonsysteem heeft aangeschaft, dan staan wij altijd in het systeem als systeembeheerder. Vanwege de wet op de privacy is het niet toegestaan uw gegevens hierin op te slaan. Wij loggen voor u in en veranderen uw wachtwoord. Op deze manier kunt u toch altijd bij het systeem.

    Wanneer u niet bij ons Paxton-systeem heeft aangeschaft, dan kunnen wij u helaas niet helpen aan inloggegevens. Neemt u in dit geval contact op met onze Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., een oplossing is altijd te vinden.

  • Welke PC-systeemeisen gelden voor Paxton?

    Via de volgende link kunt u de systeemvereisten vinden (systeemeisen). Controleer dit goed voor een correct werkend systeem. Komt u er niet uit, neem dan contact op met onze Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

  • Toegangscontrole via app

    Klik hier voor meer informatie over de app van Paxton.

Intercomsystemen (3G/4G)

  • Wat voor SIM-kaart heb ik nodig bij een 3G-/4G-systeem?

    Onze voorkeur gaat uit naar een KPN SIM-kaart voorzien van een klein abonnement. Wij leveren overigens intercomsystemen waar al een abonnement op zit voor 15 jaar. Wilt u hier meer over weten, neem dan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met ons op.

  • Waar dien ik rekening mee te houden met de Net2 Entry?

    Klik hier voor een korte uitleg.

Parkeersystemen

  • Hoe kan de automobilist zijn/haar parkeerkosten declareren?

    Het is mogelijk het Dip&Go-systeem te voorzien van een bonprinter. Echter is zo'n component wel erg storingsgevoelig. Daarom is ons advies dat de automobilist dit het beste zelf kan regelen d.m.v. zijn/haar bankafschrift.

  • Hoe pas ik de parkeerkosten aan?

    De software is erg eenvoudig en gebruiksvriendelijk gemaakt, zodat iedereen wijzigingen kan uitvoeren wanneer nodig.

Alarmsystemen

  • Kan ik zelf de batterijen vervangen?

    Download hier de handleiding. Zoek uw component waarvan de batterij leeg is en volg de instructie. Binnenkort verschijnen ook korte uitlegvideo's.

  • Er is een PIR van de muur, wat nu?

    Wanneer een PIR van de muur gehaald/geslagen wordt, per ongeluk danwel met opzet, krijgt u een sabotagealarm van de centrale. U kunt dit resetten door de PIR op te hangen (let erop dat het veertje weer correct wordt teruggeplaatst) en uw systeem twee keer in te schakelen. 

  • Er is een magneetcontact van de muur, wat nu?

    Wanneer een magneetcontact van de muur gehaald/geslagen wordt, per ongeluk danwel met opzet, krijgt u een sabotagealarm van de centrale. U kunt dit resetten door het magneetcontact op te hangen (let erop dat het veertje weer correct wordt teruggeplaatst) en uw systeem twee keer in te schakelen.

  • Ik ben mijn gegevens kwijt, wat nu?

    Als u uw gegevens kwijt bent, kunt u contact opnemen met ons kantoor. Vanwege de wet op de privacy is het niet meer mogelijk dat wij uw gegevens bewaren. Wij kunnen natuurlijk altijd een reset uitvoeren zodat u weer toegang heeft tot het systeem. Dit vereist echter wel een fysiek bezoek van onze monteur.

  • Wat gebeurt er als ik niet opneem bij een alarmmelding?

    Bij een alarmmelding worden de door u opgegeven contactpersonen op de door u ingegeven volgorde benaderd. Reageert een contactpersoon niet, dan wordt binnen enkele seconden automatisch de volgende persoon op de lijst benaderd. Dit geldt voor zowel de virtuele als voor de bemande meldkamer.

  • Waar kan ik een handleiding vinden?

    Via de volgende link kunt u de verkorte handleiding vinden.

Camerasystemen

  • Waar kan ik de software downloaden?

    Bij de installatie van een camerasysteem zal onze monteur u altijd voorzien van de juiste software. Bent u deze kwijt, neemt dan contact op met onze Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

  • Wat zijn mijn inloggegevens?

    Door de wet op de privacy mogen wij uw gegevens helaas niet opslaan. Dat maakt dat wij niet wat uw inloggegevens zijn. Bent u uw gegevens kwijt, neem dan contact op met onze Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

  • Kan ik mijn camera ook besturen?

    Op cameragebied zijn verschillende types te krijgen. Het is dus afhankelijk van welk type camera u heeft. Wij hanteren wel vaak een camera met zoomlens; dit houdt in dat u op afstand kunt in- en uitzoomen. Als u een PTZ-camera heeft, dan kunt u ook naar links en rechts (be)sturen.

  • Hoeveel camera's kunnen op een recorder?

    Dit is afhankelijk van het type recorder. Voor meer informatie m.b.t. het type recorder en de beschikbare vs. gewenste hoeveelheid camera's, neemt u contact op met ons kantoor.

  • Is er een handleiding van mijn camerasysteem?

    In verband met een brede levering van camerasystemen, raden wij u aan contact op te nemen met onze Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Voor elk camerasysteem is een handleiding beschikbaar.

Detectiepoorten

  • What kind of subscriptions do you offer?

    Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.
  • What is your refund policy?

    Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Do you offer long-term support?

    Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Do I have to pay for updates?

    Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.

Deurdrangers

  • What kind of subscriptions do you offer?

    Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.
  • What is your refund policy?

    Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Do you offer long-term support?

    Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Do I have to pay for updates?

    Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.

Hekwerkaandrijvingen

  • What kind of subscriptions do you offer?

    Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.
  • What is your refund policy?

    Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Do you offer long-term support?

    Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Do I have to pay for updates?

    Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.

STAAT UW ANTWOORD ER NIET TUSSEN? NEEM CONTACT OP MET ONZE Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Tel:

    +31 (0)58 845 71 00
  • E-mail:

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Adres:

Ceresweg 20A
8932 BJ Leeuwarden

Onderhoud

Onderhoud en service

Waarom onderhoud belangrijk is

'Voorkomen is beter dan genezen' is onze stelling. Veel producten van ons bevatten bewegende onderdelen; voor deze onderdelen is het belangrijk dat ze goed nagekeken worden. Zo zorgen wij ervoor dat uw product altijd blijft draaien.

Wat wij doen met onderhoud

Tijdens onderhoud bestaan onze aandachtspunten uit: 

 - Het bespreken van uw bevindingen;

 - Het schoonmaken van de buitenzijde van het product;
 
 - Het schoonmaken van de binnenzijde van het product;
 
 - Het inspuiten en opspannen van veren, snaren en dergelijke;
 
 - Het updaten van firmware (altijd wanneer beschikbaar);

 - Het checken van mechanismes;

 - Het uitvoeren van preventieve resets; dit doen wij voor een nieuwe nulmeting.

Remote service contract

U kunt kiezen voor een remote service contract op afstand. Hiermee kunnen wij u op afstand service verlenen. Denk hierbij aan het overnemen van uw pc, toegangscontrole, uitleg van onze supportafdeling, etc. Maar ook kunnen wij u bijvoorbeeld ontzorgen m.b.t. GSM-kiezers: u kunt onze supportmedewerkers uw kiezers voor u laten instellen en updaten.

Onderhoud RVS

Inleiding:                        
Roestvast Staalsoorten zijn materialen die uit zichzelf corrosiebestendig zijn en dus geen bijkomende oppervlaktebescherming vereisen om hun uitzicht of duurzaamheid te verbeteren. Toch zijn, om het esthetisch uitzicht en de weerstand tegen corrosie niet in het gedrang te laten komen, regelmatig onderhoud en reiniging noodzakelijk. In die zin is er geen verschil tussen roestvast staal en andere bouwmaterialen zoals glas, kunststoffen of gecoat staal, die evenmin over de gehele levensduur van een gebouw onderhoudsvrij kunnen blijven.

Het doel van deze richtlijnen is eigenaars, ontwerpers en beheerders van gebouwen aanbevelingen te geven voor doeltreffende reiniging zodat ze maximaal gebruik kunnen maken van de corrosiebestendige eigenschappen van roestvast staal.

Zelfherstellende karakteristieken van Roestvast Staal:
Eerst en vooral is het belangrijk te begrijpen waarom roestvast staal zo corrosiebestendig is. De gelegeerde elementen in het roestvaste staal vormen een dunne, doorzichtige "passieve laag" aan het oppervlak. Hoewel deze passieve beschermlaag niet meer dan een paar atomen dik is, vormt ze zich ogenblikkelijk opnieuw in aanwezigheid van zuurstof uit lucht of water, zodat zelfs bij bekrassen of beschadiging van het materiaal de passieve laag het oppervlak verder tegen corrosie beschermt. Dit verklaart waarom roestvast staal geen corrosie beschermende bekleding nodig heeft en zelfs na tientallen jaren gebruik nog steeds helder en glanzend blijft.

Beginreiniging:
De eerste reiniging wordt meestal uitgevoerd voor de oplevering van het gebouw. Indien de roestvaststalen delen doeltreffend beschermd werden, zal een gewone "onderhoudsreiniging" bij de oplevering waarschijnlijk volstaan.

Een zelfklevende kunststoffolie wordt vaak toegepast om de roestvrijstalen delen te beschermen tijdens fabricage, transport en assemblage. Hoewel deze een uitstekende bescherming biedt tegen beschadiging en vervuiling, worden bepaalde kunststoffolies aangetast door ultraviolette straling in het zonlicht en kunnen ze daardoor moeilijk te verwijderen zijn. Ook de lijmlaag van de folie kan na verwijderen van de folie op het roestvast stalen oppervlak achterblijven. Beschermende kunststoffolies kunnen best meteen verwijderd worden van zodra ze niet langer noodzakelijk zijn voor bescherming in de installatie- of opbouwfase, te beginnen bij het hoogste punt van het gebouw en verder naar beneden toe.

Mortel- en cementspatten kunnen behandeld worden met een oplossing die een laag gehalte fosforzuur bevat. Nadien moet het oppervlak nagespoeld worden met water (bij voorkeur gedemineraliseerd water) en afgedroogd. Gedemineraliseerd water vermindert het risico op droogvlekken. Geschikte producten kunnen door gespecialiseerde afwerkingsbedrijven worden geleverd. Het gebruik van mortelverwijderaars of verdund bleekwater op roestvast staal is streng verboden!  Moesten ze per ongeluk zijn aangebracht of gemorst op roestvast staal, dan moet dit met stromend zuiver water worden afgespoeld.annemers en ambachtslui zijn er zich niet altijd ten volle van bewust hoe gevaarlijk specifieke mortelverwijderaars met bleekwater voor roestvast staal kunnen zijn. Dit moet steeds nadrukkelijk gesteld worden. Voor zover mogelijk moet de opeenvolging van de werken worden gewijzigd, zodat het bevestigen en reinigen van tegels en voegwerk is beëindigd voor het aanbrengen van de roestvaststalen producten die ermee in aanraking kunnen/komen.

IJzerdeeltjes afkomstig van werktuigen of door contact met stalen profielen en platen, stellingbuizen enz. moeten onmiddellijk verwijderd worden. IJzeren stofdeeltjes die ontstaan bij bewerkingen als lassen, snijden, boren en slijpen of schuren van koolstofstaal (niet-roestvast staal) zullen snel roest vormen. Behalve hun eigen corrosie kunnen die deeltjes plaatselijk de zelfherstellende "passieve laag" van het roestvast staal doorboren en putcorrosie veroorzaken, ondanks normale goede corrosieweerstand van het oppervlak.

In een vroeg stadium kunnen lichte vervuilingen mechanisch worden verwijderd met behulp van nylon poetslappen, zoals de bekende "Scotch-Brite" sponsjes die in de keuken worden gebruikt. Als alternatief kan de vervuiling worden verwijderd met behulp van een specifiek reinigingsmiddel voor roestvast staal dat fosforzuur bevat.

Ingeval corrosie in de diepte is opgetreden, zullen, afhankelijk van de ernst ervan, een behandeling met zoutzuur of een mechanische herstelling noodzakelijk zijn om het oppervlak in zijn oorspronkelijke staat te herstellen. Afbijtmiddelen in pastavorm zijn beschikbaar voor plaatselijk gebruik op de werf. Bij gebruik van deze producten moeten steeds de voorschriften van de leverancier gevolgd worden, zodat het werk in alle veiligheid gebeurt en de geldende milieuvoorschriften gerespecteerd worden. Deze taken zullen op de werf vaak door gespecialiseerde afwerkingsbedrijven uitgevoerd worden.

Hoewel de corrosiebestendigheid van het oppervlak via beitsen kan hersteld worden, zal hierdoor het uitzicht van het oppervlak veranderen. Verdere mechanische of chemische behandelingen kunnen nodig zijn om het oorspronkelijke aspect van de oppervlakteafwerking te herstellen. Daarom moeten we aanbevelen om op de eerste plaats het optreden van vervuiling gewoon te verhinderen, allereerst door ofwel de roestvaststalen delen te beschermen wanneer andere werken worden uitgevoerd, ofwel door ze pas aan te brengen nadat andere uitvoeringen die vervuiling zouden kunnen veroorzaken, zijn voltooid.

Onderhoudsreiniging:
Bij buitentoepassingen, zoals gevels, mag redelijkerwijze verwacht worden dat vuilophopingen en andere vervuiling door regen doeltreffend weggespoeld worden, afhankelijk uiteraard van de mate van blootstelling van de gevel. Daarom moet bij het regelmatige reiniging aandacht worden besteed aan afgeschermde plaatsen, om er zeker van te zijn dat vervuiling die door de lucht wordt afgezet, wordt weggenomen. Dit is vooral van belang in maritieme en zeeklimaat, waar ophoping van chloriden of zwaveldioxiden die door de lucht worden afgezet tot plaatselijke corrosie kan leiden, indien ze niet afdoende worden verwijderd. Bij binnen toepassingen kunnen vingerafdrukken een aandachtspunt zijn.

Er is voor roestvast staal een breed gamma van afwerkingen beschikbaar, waarvan er vele geschikt zijn voor gebruik in publieke ruimtes met hoge verkeersdichtheid. Door in de ontwerpfase voor afwerkingen te kiezen die minder gevoelig zijn voor vervuiling door vingerafdrukken, kunnen de reinigingskosten gedurende de volledige levensduur van het afgewerkte gebouw aanzienlijk beperkt worden. Geborstelde afwerkingen, een veel voorkomende keuze voor binnen toepassingen, laten vaak vingerafdrukken zien in de periode onmiddellijk na het in gebruik nemen, maar na enkele onderhoudsbeurten zal de zichtbaarheid van de afdrukken normaal sterk afnemen.

Reinigingsproducten:
Om vingerafdrukken of andere vlekken weg te nemen van architectonische toepassingen zijn een zeepoplossing of een verdunde detergent meestal veilig en doeltreffend.

Specifieke onderhoudsproducten in spuitbussen zijn beschikbaar. Naast het voordeel van een gemakkelijke reiniging brengen ze ook een lichte film aan die een gelijkmatige glans verzekert. Deze spuitbussen doen ook vingerafdrukken verdwijnen en behandelen het oppervlak zodat vingerafdrukken minder snel zichtbaar worden. Na het opspuiten van het product moet het oppervlak met een droge doek gepoetst worden. Uw lokale plaatselijk adviseur voor roestvast staal kan zeker advies verlenen over beschikbare producten binnen uw werkgebied.

Spiegelend gepolijst roestvast staal kan worden gereinigd met glasreinigingsproducten. Daarbij moet een chloorvrij product worden gekozen.

Voor hardnekkigere vlekken is een zacht, dik vloeibaar huishoudreinigingsmiddel meestal doeltreffend. Het kan ook gebruikt worden om droogvlekken of lichte verkleuringen weg te nemen. Na het reinigen dient de achterblijvende vervuiling met - bij voorkeur gedemineraliseerd - water verwijderd en drooggewreven te worden, om vegen en droogvlekken te vermijden. Dit water is in supermarkten voor gebruik in stoomstrijkers of autobatterijen te verkrijgen. Schuurpoeders mogen niet gebruikt worden, omdat ze krassen kunnen veroorzaken op het roestvast stalen oppervlak.

Ernstige vervuilingen door oliën en vetten kunnen worden verwijderd met een product op basis van alcohol, zoals methylalcohol of isopropylalcohol, of een ander oplosmiddel, aceton bijvoorbeeld. Deze producten brengen voor het roestvast staal geen corrosiegevaar mee.

Wel moet erop worden gelet bij het gebruik van oplosmiddelen de vervuiling niet uit te spreiden over het roestvast staal, omdat het dan moeilijk wordt ze helemaal te verwijderen. Aanbevolen wordt herhaaldelijk zuiver oplosmiddel op te brengen, met een schone, niet krassende doek, tot alle sporen van de gedeeltelijk opgeloste oliën of vetten zijn weggewist.

Verf en graffiti kunnen worden behandeld met een aangepast alkalisch of oplosmiddel bevattend afbijtproduct voor verf. Het gebruik van harde of scherpe schrapers of messen moet daarbij worden vermeden omdat het onderliggende roestvast stalen oppervlak zou kunnen bekrast worden.

Ernstig verwaarloosde oppervlakken kunnen worden behandeld met een metaalpoetsmiddel, zoals producten voor het onderhoud van verchroomde onderdelen (carrosserieonderdelen bv). Ook poetsmiddelen voor het onderhoud van autolakken komen in aanmerking. Wel moet voorzichtig tewerk worden gegaan omdat dergelijke producten het oppervlak zouden kunnen bekrassen.

Als alternatief kan een aangepast fosforzuurhoudend reinigingsproduct voor roestvast staal worden gebruikt om vervuiling te verwijderen, naspoelen met gedemineraliseerd water en afdrogen. Aangeraden wordt het gehele oppervlak te behandelen, om te vermijden dat er achteraf een vlekkerig aspect zou ontstaan.

Vóór het werk wordt aangevat, is het belangrijk de aanbevelingen van de leverancier inzake veiligheid en gezondheid na te lezen, en precies te begrijpen. Ingeval van twijfel, dient raad gevraagd te worden

Reinigingsproducten die niet mogen worden gebruikt voor roestvast staal zijn:

  • Reinigingsmiddelen met chloor, vooral die met chloorwaterstof
  • Bleekwater mag niet gebruikt worden voor roestvast staal, ingeval dit bij vergissing toch gebeurt of indien het wordt gemorst op roestvast staal, onmiddellijk afspoelen met ruim zuiver water
  • Zilverpoets mag niet worden toegepast op roestvast staal

Hulpmiddelen bij het reinigen:
Een vochtige doek of een zeemlap zijn gewoonlijk geschikt om normale vervuiling, vingerafdrukken en dergelijke te verwijderen. Voor hardnekkiger vlekken zijn nylon sponsjes (bekend als “Scotch-Brite”) meestal afdoend. Niet-roestvast stalen sponsjes, staalwol en stalen borstels mogen voor roestvast staal niet worden gebruikt. Niet alleen is er het risico voor krassen van het oppervlak, maar bovendien bestaat de kans dat er deeltjes koolstofstaal op het roestvast stalen oppervlak achterblijven, die zich later ontwikkelen tot roestvlekken wanneer het oppervlak nat wordt.

Zachte nylonborstels kunnen worden gebruikt voor roestvast staal met gestructureerd oppervlak. Niet-roestvast stalen draadborstels mogen niet worden gebruikt. Bij afwerkingen met een “korrel” en een draadrichting, zoals EN 10088-2 types G, J en K moet de veegrichting meegaan met de draad, en er niet haaks opstaan. Wanneer water werd gebruikt om te reinigen of te spoelen, moet het oppervlak worden droog geveegd om watersporen te vermijden, zeker in streken waar het water hard is (kalk). Het gebruik van gedemineraliseerd water zal het ontstaan van droogvlekken van hard water vermijden.

Om overdracht van vervuiling door ijzerdeeltjes te vermijden, moet men ervoor zorgen geen doekjes en borstels te gebruiken dat eerst werd gebruikt om “gewoon” (koolstofhoudend) staal te reinigen. Reinigingshulpmiddelen voor het onderhoud van roestvast staal zal bij voorkeur alleen daarvoor worden gebruikt.

Aanbevolen frequentie van het reinigen:
Het reinigen van roestvast stalen onderdelen in het interieur van het gebouw is in principe hetzelfde als voor andere materialen. Het reinigen moet gebeuren voor er een duidelijke toename is van vervuiling of vingerafdrukken, zodat kosten en moeite voor het reinigen tot het minimum worden beperkt, en ook het risico voor nalaten van sporen of wijzigen van het aspect van het oppervlak worden gereduceerd.

Bij buitentoepassingen kan het roestvast staal blootgesteld zijn aan een breder gamma van mogelijk meer agressieve omgevingen, als gevolg van contact met:

  • Een maritieme atmosfeer
  • Omgevingen waarin de lucht is verontreinigd door industriële vervuiling
  • Door het opspatten van strooizouten voor wegen
  • Luchtvervuiling en neerslag door verkeer

Al die invloeden veroorzaken een bruinachtige vervuiling. Praktisch gezien zijn dezelfde tussenpozen in acht te nemen voor onderhoud van het roestvast staal als voor het reinigen van de beglazing. Afhankelijk van de ernst van de vervuiling en van de neerslag is een systematisch onderhoud om de 6-12 maanden voor lichte vervuiling en om de 3-6 maanden voor zware vervuiling, of in omgevingen zoals boven opgesomd, aanbevolen. Een onderhoudsproduct met fosforzuur voor roestvast staal zal deze vormen van vervuiling verwijderen.

Nog meer vragen?

Heeft u al gekeken of uw vraag reeds in de FAQ staat? Hierin staan, per product, de meest gestelde vragen. 

Naar meest gestelde vragen

Storing melden

Heeft u last van een storing? Meld dit dan aan ons supportteam. Er wordt dan zo spoedig mogelijk contact met u opgenomen.

Storing melden

Blijf up-to-date en schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Adres


Ceresweg 20A

8938 BG Leeuwarden

058 845 71 00